Wittlich Josef

Wittlich Josef

ca. 1968 • 89,6 x 62,3 cm • Gouache on paper, signed. N°102 of catalog general Available
ca. 1972 • 62,2 x 44,7 cm • Gouache on paper, signed. N°570 of catalog general Available
ca. 1972 • 62,2 x 45,1 cm • Gouache on paper, signed. N°540 of catalog general Available
ca. 1975 • 90,3 x 62,5 cm • Gouache on paper, signed. N°898 of catalog general Available

“Les œuvres de Josef Wittlich sont  présentes et ont été exposées dans de prestigieux musées et collections à travers le monde comme la collection de l’Art Brut de Lausanne, le Lille Métropole Musée d’art moderne, d’art contemporain et d’art brut, la Collection Charlotte Zander à Bönnigheim ou l’American Folk Art Museum à New York.”

Josef Wittlich (1903, Gladbach près de Neuwied – 1982, Höhr / Grenzhausen)

Fils d’un fabricant de boutons, Josef Wittlich a grandi dans la pauvreté. A vécu comme travailleur occasionnel dans les années 20 et a refait surface en 1930 dans les environs de Höhr-Grenzhausen. Là, il travailla comme journalier dans une usine de pierre ponce et commença à peindre, le soir et la nuit ainsi que les week-ends, des tableaux de bataille pouvant atteindre 5 mètres de haut, en s’inspirant d’images de cigarettes et de descriptions de guerre de la Première Guerre mondiale. La plupart de ses premières œuvres ont été perdues. En 1948, ouvrier dans une usine de céramique industrielle à Höhr-Grenzhausen, où il accrochait ses tableaux aux plafonds, aux murs et aux armoires. Après sa découverte en 1967, également des thèmes de femmes, des scènes de couronnement et des images de villes, d’après des modèles de catalogues de grands magasins et d’illustrés. Les peintures frappantes de Wittlich s’apparentent aux œuvres du pop art.

Quelques expositions remarquables : 1967 Stuttgart ; 1969 Essen ; 1971 Recklinghausen ; 1973 Iisalmi, Helsinki ; 1974/75 Munich, Zurich ; 1981/82 Bielefeld, Hambourg ; 1983 Darmstadt ; 1997 Bönnigheim ; 2000 Bratislava ; 2001/02 Vienne, Mannheim, Recklinghausen ; 2003 Recklinghausen ; 2005 Bonn-Bornheim ; 2005/06 Siegburg, New York.

“Josef Wittlich’s works can be found and have been exhibited in prestigious museums and collections around the world, including the Art Brut collection in Lausanne, the Lille Métropole Musée d’art moderne, d’art contemporain et d’art brut, the Charlotte Zander Collection in Bönnigheim and the American Folk Art Museum in New York.”

Josef Wittlich (1903, Gladbach near Neuwied – 1982, Höhr / Grenzhausen)

The son of a button maker, Josef Wittlich grew up in poverty. He lived as a casual labourer in the 1920s and resurfaced in 1930 in the Höhr-Grenzhausen area. There, he worked as a day labourer in a pumice stone factory and began to paint, in the evenings and at night as well as at weekends, battle scenes up to 5 metres high, inspired by images of cigarettes and descriptions of war from the First World War. Most of his early works have been lost. In 1948, he worked in an industrial ceramics factory in Höhr-Grenzhausen, where he hung his paintings on ceilings, walls and cupboards. After his discovery in 1967, he also painted women’s themes, coronation scenes and images of cities, based on models from department stores’ catalogues and illustrated magazines. Wittlich’s striking paintings are akin to pop art.

Exhibitions include: 1967 Stuttgart; 1969 Essen; 1971 Recklinghausen; 1973 Iisalmi, Helsinki; 1974/75 Munich, Zurich; 1981/82 Bielefeld, Hamburg; 1983 Darmstadt; 1997 Bönnigheim; 2000 Bratislava; 2001/02 Vienna, Mannheim, Recklinghausen; 2003 Recklinghausen; 2005 Bonn-Bornheim; 2005/06 Siegburg, New York.